Koncepcja pracy przedszkola

Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324 z póź.zm.) ,ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.

 

 

CELE KONCEPCJI

  • Utrzymanie dotychczasowej wysokiej jakości pracy przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron pracy placówki.
  • Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
  • Promowanie zdrowego żywienia.
  • Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
  • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
  • Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.

 

 

PRIORYTETY PRZEDSZKOLA

  1. Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i dbanie o zdrowie.
  2. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka poprzez współpraca z rodzicami i instytucjami wspierającymi dziecko.
  3. Upowszechnianie wartości wychowania przedszkolnego – promocja placówki

 

MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa.

 

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby
  • Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości
  • Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji ,pracy z rówieśnikami , kreatywnego myślenia , działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach , poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra , prawdy i piękna
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i dobrze przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole
  • Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowana , kompetentną , zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną

 

 

O NASZEJ PLACÓWCE

Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. Mieści się w parterowym , jasnym ,dużym budynku. Budynek i przylegający do niego plac zabaw z ogrodem znajduje się na terenie ogrodzonym. Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują różne rejony naszego miasta. W roku 2016 placówce nadano nazwę „Mali odkrywcy”.
W przedszkolu funkcjonują 3 grupy dzieci , które przyjęły nazwy
1. …………..– dzieci 3,4 letnie
2. ………….. – dzieci 5,6 letnie
3. ………….. – dzieci 2,5letnie
Przedszkole zatrudnia 5 osoby: 4 nauczycieli oraz terapeutę ( w tym dyrektor) , 1 osobę pracownika obsługi i administracji 1 – pomoc nauczyciela.
Godziny pracy przedszkola są dostosowane do potrzeb rodziców.
Dzieci pozostające w trudnych sytuacjach losowych , znajdują pomoc dzięki dobrej współpracy przedszkola z instytucjami społecznymi.
Przedszkole współpracuje ze szkołą a celem tej współpracy jest przygotowanie dzieci 6-letnich do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych , uzyskiwania sukcesów i radzenia sobie z porażkami.
Kadra pedagogiczna to wszystkie nauczycielki dyplomowane z wykształceniem wyższym pedagogicznym , ciągle rozwijające się poprzez różne formy doskonalenia zawodowego.,
Praca wychowawczo-dydaktyczna planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Nasze przedszkole wobec dzieci i rodziców pełni rolę wspomagającą i integrującą społeczność lokalną. W realizację naszej misji zaangażowany jest cały personel pedagogiczny , administracyjno-obsługowy , jak również rodzice, a efektem naszej wspólnej pracy jest przedszkole , w którym dzieci czują się ważne , bezpieczne i akceptowane.

Nasze cele w pracy wychowawczo-dydaktycznej

  • Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju
  • Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem
  • Kultywowanie własnej , naturalnej chęci uczenia się
  • Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się
  • Stymulowanie całościowego , harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem
  • Nauka przez aktywne działanie
  • Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych
  • Okazywanie sobie wzajemnej pomocy
  • Realizacja Programu Wychowawczego , uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci
  • Promowanie zdrowego stylu życia w domu i przedszkolu – realizacja Programu Profilaktycznego i Projektu „Zdrowy Przedszkolak”
  • Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka
  • Promowanie wychowania poprzez uczestnictwo w kulturze, edukację teatralną , medialną
  • Objęcie dzieci pomocą psychologiczno –pedagogiczną

 

 

METODY PRACY

Preferujemy integrację metod, korzystamy z tego co najlepsze, m.in.:

  • Dziecięca matematyka wg prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Ruch rozwijający Weroniki Sherborne
  • Pedagogika zabawy
  • Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz
  • Terapia bajką
  • Metody aktywizujące
  • Metoda Orffa i R. Labana
  • Metoda projektu

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

  • Nasze cele wychowania i nauczania
  • Działania zorientowane na dziecko
  • Aktualne pory roku
  • Święta i uroczystości
  • Tradycje przedszkola (kalendarz imprez)

 

 

OFERTA PROGRAMOWA

Przedszkolny Zestaw Programów jest załącznikiem do Koncepcji Pracy Przedszkola.
W celu rozszerzenia oferty programowej rozwijającej zainteresowania i zdolności dzieci proponujemy (po czasie przewidzianym na realizację podstawy programowej):

  • Zajęcia rozwijające muzycznie
  • Zajęcia rozwijające plastycznie
  • Zajęcia karate
  • Zajęcia z języka angielskiego
  • Szachy
  • Tańce

Dzieci od 3 do 6 roku życia objęte są opieką logopedyczną.

 

 

ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECIOM W PRZEDSZKOLU

  • Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności związane z bezpieczeństwem
  • Przedszkole systematycznie dokonuje przeglądów stanu bezpieczeństwa budynku i placu zabaw
  • Rozwijanie u dzieci umiejętności zauważania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych
  • Realizacja Programu Profilaktycznego i Programu Wychowawczego

 

 

DBANIE O ZDROWIE

  • Zmiana nawyków żywieniowych, realizacja projektu „Zdrowy przedszkolak”
  • Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
  • Codzienne wyjścia na świeże powietrze
  • Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia (np. .Akademia Aquafresh, Mamo , tato wolę wodę)
  • Realizacja Programu „Czyste powietrze wokół nas”

 

 

SYSTEM MOTYWACJI DZIECKA DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna
  • pochwała wobec grupy
  • pochwała przed rodzicami
  • emblematy

Stosowane kary:

  • upomnienie słowne indywidualne
  • upomnienie słowne wobec grupy
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy

 

 

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej, opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:

  • „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka , jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie diagnozy wstępnej)
  • kształtującej- szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie (dokumentowanie wyników)
  • diagnostycznej- monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco
  • na wyjściu – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia

 

 

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka wynikających w szczególności z:

  • wybitnych uzdolnień
  • niepełnosprawności
  • niedostosowania społecznego
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności
  • zaburzeń komunikacji językowej
  • choroby przewlekłej
  • zaburzeń psychicznych
  • sytuacji kryzysowych i traumatycznych
  • zaniedbań środowiskowych
  • trudności adaptacyjnych
  • odmienności kulturowej

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
– działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
– działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów zaspokojenia w tym:
a. poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),
b. zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
c. zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
d. zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym,
e. porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
f. działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Objęcie dzieci zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychologiczno – edukacyjnymi wymaga zgody rodziców.

 

 

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI

  • prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • organizowanie dni otwartych
  • organizowanie zebrań
  • omawianie arkuszy diagnostycznych
  • arkusz informacji osiągnięć dziecka w przedszkolu
  • organizacja zajęć otwartych
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych
  • spotkania indywidualne raz w tygodniu- wyznaczone dni i godziny

 

 

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

Współpraca zespołu pedagogicznego:
Tworzenie zespołów zadaniowych , tworzenie rocznych programów, tworzenie narzędzi do ewaluacji , raporty , diagnozy , monitoring procesów zachodzących w przedszkolu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.
Współpraca z rodzicami:
Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami . Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Cele:

  • koordynacja oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu – partnerska współpraca na rzecz dziecka i przedszkola
  • wszechstronny rozwój dziecka
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami , programami pracy
  • włączanie rodziców do udziału w organizowaniu pracy placówki
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
  • przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców
  • integracja rodziców i nauczycieli
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym

Formy współpracy z rodzicami:

  • zebrania grupowe, informacyjne
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica (dyżury dyrektora i nauczycielek)
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
  • prowadzenie kącika dla rodziców , m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci
  • prowadzenie strony internetowej
  • pedagogizacja rodziców na zebraniach , poprzez zamieszczanie artykułów na gazetkach , stronie internetowej , propozycje literatury
  • udział w imprezach organizowanych przez przedszkole
  • udział w rodzinnych konkursach przy okazji imprez przedszkolnych
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak : Mikołajki, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Piknik rodzinny
  • włączanie rodziców w realizacje programu wychowawczo – dydaktycznego (spotkania z dziećmi , prezentacje własnych zainteresowań , pasji zawodowych)
  • pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych przedszkola
  • włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowanych na terenie przedszkola(np. „Szlachetna paczka”, „Góra Grosza”)
  • włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcamy rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu
  • zachęcanie do wyrażania opinii na temat planu pracy , programów przedszkola
  • składania propozycji jadłospisu
  • składania propozycji zakupu sprzętu i zabawek do przedszkola

 

 

Współpraca z instytucjami wspierającymi rodzinę i dziecko

Cele:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci
  • satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań , wyróżnień , nagród
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej
  • poszerzenie kontaktów zawodowych , które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki

Współpraca z:

  • Urzędem Miasta (akcje , konkursy , sprawy organizacyjne)
  • Komendą Powiatową Policji – bezpieczeństwo
  • Komendą Powiatowej Straży Pożarnej
  • Strażą Miejską
  • Biblioteką Publiczną
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
  • Sanepidem
  • Szkołą Podstawową Nr 9
  • Szkołą Muzyczną
  • Młodzieżowym Domem Kultury
  • Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
  • Z innymi przedszkolami i szkołami podstawowymi
  • Przychodnią Stomatologiczną
  • Służbą Zdrowia
  • Domem Pomocy Społecznej

 

 

ADAPTACJA NOWYCH DZIECI

Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:

  • Bliska więź dziecka z rodzicami
  • Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych
  • Nadopiekuńczość rodziców
  • Liberalne wychowanie
  • Małe poczucie bezpieczeństwa

Cele adaptacji:

  • Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola
  • Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom-przedszkole
  • Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci
  • Poznanie się i integracja rodziców między sobą

Pomoc dziecku w adaptacji:

  • Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola , zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami
  • Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych
  • Oswajanie dziecka z informacją , ze w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek
  • Wizyty w przedszkolu, wspólne zabawy
  • Zapewnienie dziecka , że będzie odebrane w umówionym terminie
  • Spokojne rozstanie z dzieckiem , zawarcie umów
  • Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu- przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu
  • Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców- jako naturalnej potrzeby
  • Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola
  • Udział dzieci wraz z rodzicami w Pikniku Rodzinnym z okazji Dnia Dziecka

 

 

MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące przedszkole osiąga dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowane do obowiązku szkolnego .

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

 

PROMOCJA PRZEDSZKOLA

Cele:

  • pozyskiwanie dzieci
  • nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami
  • upowszechnienie w środowisku roli wychowania przedszkolnego

Działania promocyjne obejmują:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów
  • Dbałość o dobra opinię placówki w środowisku lokalnym
  • Popularyzowanie wychowania przedszkolnego
  • Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej połączonej ze stroną internetową Urzędu Miasta Starachowice
  • Organizacja uroczystości
  • Zabieganie o notatki w prasie
  • Prezentacja w lokalnych mediach – ogłoszenia, artykuły
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
  • Upowszechnianie informacji o przedszkolu – wydawanie folderów, ulotek,
  • Rozdanie wizytówek przedszkolnych

 

 

BADANIE OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

Dokonuje się poprzez:

  • ankiety
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami
  • obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
  • analizę wytworów dziecięcych
  • obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami
  • lustrację sal, tablic, wystawek prac
  • arkuszy ocen pracy nauczyciela
  • arkuszy samooceny
  • arkuszy dokumentacji pedagogicznej
  • innych dokumentów obowiązujących w pracy nauczyciela
  • rozwoju zawodowego

Dalsza praca nad naszą Koncepcją:
Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji , żeby z nią pracować , zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego .
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek , innowacji i niedostatków. Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniach grupowych , nauczyciele pozyskają informacje o akceptacji poprzez głosowanie.
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:

  • Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności
  • Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć
  • Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej , co spowoduje osiągnięć szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor – nauczyciel , nauczyciel- nauczyciel

W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:

  • Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami aktywnymi
  • Zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówki i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  • Wzrośnie pozytywne postrzeganie placówki w środowisku lokalnym.